^Na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

Przedszkole 17

UM Tarnobrzeg

Strona urzędu miasta Tarnobrzeg

Przyjaciele Przedszkola

Nasze Osiągnięcia

 

Logowanie

Gazetka Przedszkolne Nowinki Zima 2019

Wśród wielu atrakcji , jakie oferuje zima, jest również najnowszy numer "Przedszkolnych Nowinek". Lekturę z pewnością da się pogodzić zabawami na świeżym powietrzu! W roku 2019 życzymy Wam dużo zdrowia, uśmiechu i pomyślności!

Podobny obraz

 

Nasza gazetka wydawana jest raz na kwartał i obejmuje:

miesiące jesieni (wrzesień, październik, listopad);

miesiące zimy ( styczeń, luty, marzec);

miesiące wiosny ( kwiecień , maj, czerwiec ).

 GAZETKĘ REDAGUJE: MONIKA BEDNARZ

 

Zimowa piosenka- "BAŁWANEK"

 

I. Ulepiła Hanka małego bałwanka,

małego bałwanka raz, dwa, trzy!

Bardzo się cieszyła, wesoło tańczyła,

wesoło tańczyła raz, dwa, trzy!

 

II. Miał bałwanek nowy nosek marchewkowy,

nosek marchewkowy raz, dwa, trzy!

I dwa oczka czarne, a na głowie garnek,

a na głowie granek raz, dwa, trzy!

 

III. Słonko zaświeciło, snieżek roztopiło,

śnieżek roztopiło, raz, dwa, trzy!

Więc się smuci Hanka, że nie ma bałwanka,

że nie ma bałwanka, raz, dwa, trzy!

 

IV. Ulepiła Hanka małego bałwanka,

małego bałwanka raz, dwa, trzy!

Bardzo się cieszyła, wesoło tańczyła,

wesoło tańczyła raz, dwa, trzy!

 

 

 Podobny obraz

Znalezione obrazy dla zapytania bezpieczne ferie

 

 

 

 Znalezione obrazy dla zapytania bezpieczne ferie

 Podobny obraz

 

PROFILAKTYKA ZDROWOTNA

 

Mamo! Tato!

 

Przyprowadzając chore lub niedoleczone dziecko do przedszkola, pamiętajcie, że:

  • Zapewnienie opieki choremu dziecku jest obowiązkiem Waszym, a nie pracowników przedszkola;
  • Zaobserwowanie u  dziecka symptomów złego samopoczucia będzie wiązało się
    z powiadomieniem Was o konieczności odebrania dziecka z przedszkola i pójście do lekarza;
  • Przyprowadzenie chorego dziecka może pogorszyć stan jego zdrowia, a nawet zagrażać jego życiu;
  • Wasze chore dziecko zaraża kolegów i koleżanki;
  • Dziecko „niedoleczone” lub bezpośrednio po przebytej chorobie jest wyraźnie osłabione, a jego organizm jest bardzo podatny na kolejne infekcje lub inne choroby;
  • Niewyleczona do końca choroba niesie ryzyko powikłań zdrowotnych Waszego dziecka oraz konsekwencji:

- przedłużonej absencji w pracy przynajmniej jednego z rodziców,

- podniesienia kosztów leczenia dziecka;

  • Długotrwała nieobecność naraża dziecko na utratę udziału w zajęciach dydaktycznych, imprezach kulturalnych, ciekawych wydarzeniach i wycieczkach realizowanych w tym czasie w przedszkolu.

 

          Drodzy Rodzice, pamiętajcie też, że zdrowe dziecko jest aktywne i radosne.

 Podobny obraz

Zimowe zagadki- zgaduj zgadula


Co to za woda, twarda jak kamień? Można na łyżwach ślizgać się na niej.

(lód)

 

 Z lodowych klocków - dom nie wysoki. Jego lokator jadł mięso foki.

(igloo)

W jakiej stołówce za każde danie, goście dziękują nam - ćwierkaniem?

(karmnik)

 

 

Ze śniegu zrobiony, kapelusz na głowie. Zgadnij, kto to taki. Ja wiem, lecz nie powiem!

(bałwan)

Nosi je na rękach nawet słaby malec. Mogą mieć pięć palców, albo jeden palec.

(rękawiczki)


Powieś jej na sznurku kawałek słoniny, a będzie ją dziobać w czasie śnieżnej zimy.

(sikorka)

Jakie to węże na drutach rosną? Zimą są na szyi, w szafie zasną wiosną.

(szaliki)

 Podobny obraz

Zabawy logopedyczne

 

http://4.bp.blogspot.com/-IJFgKXLcNqM/T4mnsyMd_aI/AAAAAAAACzM/F7BXUVAzwww/s1600/emotikony-emoticon-usmiechnieta-twarz-smiley-face-ball.pngĆwiczenia oddechowe:

Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

 

Przykłady:

  1. Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
  2. Dmuchanie na płomień świecy.
  3. Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
  4. Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
  5. Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  6. „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
  7. Chuchanie na zmarznięte ręce.
  8. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  9. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
  10. Nadmuchiwanie balonika.
  11. Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
  12. Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
  13. Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
  14. Liczenie na jednym wydechu.
  15. Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
  16. Powtarzanie zdań szeptem.
  17. Naśladowanie śmiechu różnych osób:

  Ćwiczenia języka: przykłady

  1. „ Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  2. Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
  3. Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  4. Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  5. Kląskanie językiem.
  6. Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
  7. Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
  8. Rurka – wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka.
  9. Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
  10. Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
  11. Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

- staruszki: che- che- che

- kobiety – wesołe cha- cha- cha

- mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho

- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.

WARTO PRZECZYTAĆ!!!!!!

CECHY MOWY DZIECKA TRZYLETNIEGO

 

 

Wymowę dziecka wstępującego do przedszkola charakteryzuje duża umiejętność odtwarzania wszystkich elementów słowa. Trzylatek porozumiewa się już z dorosłymi, chociaż jego mowa nie jest jeszcze ukształtowana pod względem dźwiękowym., tak jak np. sześciolatka.

 

Dziecko 3-letnie powinno wymawiać :

wszystkie samogłoski, tak ustne, jak nosowe [ a, o, e, u, i, y, ą, ę, ], chociaż w wymowie jego mogą występować odstępstwa, np. zamiana głosek: a-o, e-a, i-y

spółgłoski wargowe twarde i zmiękczone [ m, mi, b, bi, p, pi ]

wargowo-zębowe twarde i zmiękczone [ f, fi, w, wi ]

środkowojęzykowe [ ś, ź, ć, dź, ń, ki, gi, hi ]

tylnojęzykowe [ k, g, h ]

z przedniojęzykowo-zębowych t, d, n

z przedniojęzykowo-dziąsłowych l, li

półsamogłoski ł, j

 

W tym wieku mogą się już pojawić głoski przedniojęzykowo-zębowe s, z, c, dz, a czasem przedniojęzykowo- dziąsłowe sz, ż, cz, dż.

Chociaż dziecko trzyletnie potrafi poprawnie w izolacji i pod dyktando wypowiedzieć dużo głosek, jednak w mowie spontanicznej są one zamieniane na łatwiejsze pod względem artykulacyjnym.

 

Mowę dziecka trzyletniego cechuje :

zmiękczanie głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, które są wymawiane jak ś, ź, ć, dź

r może być wymawiane jak j lub l

f może być wymawiane jak h lub odwrotnie

grupy spółgłoskowe są upraszczane

brak wyraźnych końcówek w wyrazach

 

CECHY MOWY DZIECKA CZTEROLETNIEGO

 

Dziecko czteroletnie :

Powinno już poprawnie używać głosek [ s, z, c, dz ]

Nie powinno zamieniać ich na głoski [ ś, ź, ć, dź ]

Głoski [ sz, ż, cz, dż ] może zamieniać na głoski [ ś, ź, ć, dź ] lub [ s, z, c, dz ]

Grupy spółgłoskowe są jeszcze w dalszym ciągu upraszczane np. psoła, pśoła- (pszczoła), płas, płaś- (płaszcz)

Pojawia się głoska r , choć jej opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić

Opanowanie głoski r jest dla dziecka dużym sukcesem, dlatego też często jej nadużywa, wymawiając np. rarka - (lalka), dratego (dlatego), dra mnie (dla mnie), dareko (daleko)

 

CECHY MOWY DZIECKA PIĘCIOLETNIEGO

 

Wymowa dziecka pięcioletniego jest już prawie całkowicie zrozumiała

Grupy spółgłoskowe mogą być w dalszym ciągu upraszczane

Głoska [ r ] i głoski [ sz ż, cz, dż ] powinny już być prawidłowo wymawiane, choć w mowie spontanicznej są często zamieniane na [ s, z, c, dz ] i [ l ]

 

CECHY MOWY DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO

 

Mowa dziecka sześcioletniego powinna już być poprawna pod względem artykulacyjnym.

 

 

NORMĄ ROZWOJOWĄ JEST, JEŚLI DZIECKO W WIEKU:

 

3 lat - porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski [ p, pi, b, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, l, li, ś, ź, ć, dź, j, ł, k, ki, g, gi, ch ]

4 lat -wymawia [ s, z, c, dz ]

5 - 6 lat - wymawia [ sz, ż, cz, dż, r ]

7 lat - ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.

 

 

 Podobny obraz

 

„STO LAT DLA BABCI I DZIADKA”

 

 Znalezione obrazy dla zapytania babcia idziadek

 

Mimo, że styczeń jest zimowym miesiącem, pełnym chłodnych dni są takie dwa dni, jedyne dwa dni w roku, kiedy każdemu robi się cieplej na sercu, bo przecież jest to święto naszych kochanych babć i dziadków.

W naszym przedszkolu zapraszanie babć i dziadków na uroczystość z okazji Ich święta jest tradycją na stałe wpisaną w repertuar imprez przedszkolnych. Każda babcia i dziadek na pewno powiedzą, że nic tak nie ucieszy ich serc, jak z radością i uczuciem powiedziany wierszyk czy zaśpiewana piosenka, a także samodzielnie wykonany prezent.

 

"Kocham mocno Babcię, Dziadka
To nie żarty moi mili
Dzisiaj im życzenia składam
By sto latek jeszcze żyli."
 

"U Babci jest słodko"

Wanda Chotomska

Kiedy tata basem huknie,
kiedy mama cię ofuknie,
kiedy patrzą na człowieka okiem złym -
to do kogo człowiek stuka,
gdzie azylu sobie szuka,
to do kogo, to do kogo tak jak w dym?
U babci jest słodko, świat pachnie szarlotką.
No, proszę, zjedz jeszcze ździebełko
i głowa do góry!
Odpędzę te chmury
i niebo odkurzę miotełką.

Nie ma jak babcia,
jak babcię kocham -
bez babci byłby kiepski los.
Jak macie babcię,
to się nie trapcie,
bo wam nie spadnie z głowy włos!

U babci jest słodko, świat pachnie szarlotką,
a może chcesz placka spróbować?
Popijasz herbatę
i słońce nad światem
już świeci jak złoty samowar.

"Kwiaty dla Dziadka"

Wanda Chotomska

Kto ci opowie o dawnych latach?
Tych lat naoczny świadek.
Jak kraj nasz rośnie, jak ludzie rosną,
opowie Ci - Twój Dziadek.

Otworzy serce, kieszeń otworzy,
podsunie czekoladę.
Z Twoich sukcesów zawsze się cieszy.
Kto? No, wiadomo – Dziadek.

A jak coś spsocisz, jak coś naknocisz,
jak trzeba spytać o radę,
to kto za uszy wyciągnie z biedy?
Wiadomo, zawsze – Dziadek!

Podobny obraz 

 

 

"Mamo! Tato! Jak nauczyć dziecko wiązać sznurowadła?

"Bajka o dwóch myszkach”

Dziecko bawi się sznurowadłami jednocześnie mówi treść krótkiej bajeczki. 
Cała bajka składa się z 7 części, którym przypisana jest konkretna czynność. 
Pracując z dzieckiem w oparciu o bajkę dobrze jest pokazać dziecku wiązanie 

wykorzystując sznurowadła w dwóch kolorach.

 

A oto treść bajki:


1.  Były sobie dwie myszki Miki i Piki. Miały długie ogonki.

- dziecko trzyma oba sznurowadła.

 

2. Zamieniły się miejscami
- dziecko krzyżuje sznurówki.

 

3. Jedna myszka weszła do norki

- wkładamy jeden koniec sznurowadła w utworzone oczko.

 

4. Druga ją zamknęła

- zaciskamy supeł

 

5. Jedna wystawiła uszko
- robimy z jednego końca sznurowadła małe uszko

 

6. Druga ja okrążyła i wystawiła swoje

- dziecko owija sznurówkę dookoła uszka i przez otwór wypycha drugie sznurowadło.

Podobny obraz

Podobny obraz
Wiadomości sportowe
 

Znalezione obrazy dla zapytania kamil stoch

Kamil Wiktor Stoch (ur. 25 maja 1987 w Zakopanem) – polski skoczek narciarski, zawodnik klubu KS Eve-nement Zakopane, reprezentant Polski i czterokrotny olimpijczyk. Trzykrotny indywidualny mistrz olimpijski (dwa tytuły w 2014 i jeden w 2018), drużynowy brązowy medalista olimpijski z 2018, indywidualny mistrz świata z 2013, drużynowy mistrz świata z 2017, dwukrotny drużynowy brązowy medalista mistrzostw świata (2013 i 2015), indywidualny srebrny i drużynowy brązowy medalista mistrzostw świata w lotach narciarskich z 2018, dwukrotny drużynowy wicemistrz świata juniorów (w 2004 i 2005), dwukrotny zdobywca Pucharu Świata (w sezonach 2013/2014 i 2017/2018), zwycięzca 65. i 66. Turnieju Czterech Skoczni oraz turniejów: Raw Air 2018, Willingen Five 2018 i Planica 7 2018. W Letnim Grand Prix dwukrotnie sklasyfikowany na drugim miejscu (w 2010 i 2011) oraz raz na trzecim (2016). Triumfator Letniego Pucharu Kontynentalnego w 2010. Zdobywca dwudziestu siedmiu medali na zimowych i letnich mistrzostwach Polski, w tym dziesięciu złotych[2]. Aktualny rekordzista Polski w długości skoku narciarskiego (251,5 m uzyskane w Planicy w 2017). Dwukrotnie wybierany najlepszym polskim sportowcem w plebiscycie „Przeglądu Sportowego” (w 2014 i 2017). Kawaler Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski i Medalu Holmenkollen.

W sezonie 2017/2018 jako drugi zawodnik w historii (po Svenie Hannawaldzie w sezonie 2001/2002) odniósł zwycięstwa we wszystkich czterech konkursach Turnieju Czterech Skoczni podczas jednej edycji. Razem ze Svenem Hannawaldem i Helmutem Recknagelem jest jednym z trzech zawodników, którzy wygrali pięć konkursów TCS z rzędu[3].

Jako trzykrotny mistrz olimpijski jest najbardziej utytułowanym polskim sportowcem w historii zimowych igrzysk olimpijskich, a trzecim – po Robercie Korzeniowskim oraz Irenie Szewińskiej – najbardziej utytułowanym Polakiem pod względem złotych medali na letnich i zimowych igrzyskach.

Pierwsze pucharowe punkty zdobył 11 lutego 2005 w Pragelato po zajęciu 7. miejsca. Po raz pierwszy na podium PŚ stanął 23 stycznia 2011, zwyciężając w rodzinnym Zakopanem. W ramach PŚ zwyciężył w 31 konkursach i 62 razy stawał na podium.

Cechuje go wysoka estetyka przy ułożeniu ciała w trakcie lotu i lądowaniu, za które często otrzymuje wysokie oceny sędziowskie, w tym najwyższe „20"

Podobny obraz 
 
PYSZNY KĄCIK KULINARNY- "BABCINA SZARLOTKA"
 
babcina%20szarlotka%201.JPG
 

Ciasto

  • mąka pszenna

    600 gram
  • masło lub margaryna

    250 gram
  • śmietana 18 proc

    200 ml
  • jajko

    1 sztuka
  • żółtko jaja

    2 sztuki
  • proszek do pieczenia

    1 łyżeczka
  • cukier kryształ

    3/4 szklanki

Masa jabłkowa

  • jabłka

    2 kg
  • cukier kryształ

    4 łyżki
  • cynamon Prymat

    2 łyżki

dodatkowo

  • cukier puder

    100 gram

Sposób przygotowania

Ciasto;
Z podanych składników zagnieść ciasto. Podzielić na dwie równe części.
Rozwałkować obie części.
Pierwszą częścią wyłożyć prostokątną blachę.
Drugą częścią należy przykryć wcześniej wyłożoną masę jabłkową.

Masa jabłkowa;
Jabłka obrać i zetrzeć na tarce na grubym oczku. Dodać cukier i cynamon.Wymieszać. Wyłożyć na ciasto rozłożone na blasze. Przykryć drugą częścią ciasta.

Piec w ok 50 minut w temperaturze 170-180 stopni.

Po ostudzeniu posypać cukrem pudrem.
 
Smacznego!!!
 

 Podobny obraz

 

 

 DO ZOBACZENIA NA WIOSNĘ TRZYMAJCIE SIĘ CIEPLUTKO ! ! ! 

" PRZEDSZKOLNE NOWINKI" WIOSNA 2017

 

PRZEDSZKOLNE NOWINKI

WIOSNA 2017

 

Serdecznie witamy naszych czytelników w kolejnej części
" Przedszkolnych Nowinek" tym razem w wydaniu wiosennym.

 

Gazetkę redaguje: Lidia Bąk

Życzymy miłej lektury :)

 

Po czym poznać, że już wiosna?

 Wystarczy wyjrzeć przez okno, aby dostrzec pierwsze oznaki wiosny. Drzewa, krzewy, trawa zielenią się, na podwórku widać coraz więcej kolorów- rozkwitających kwiatów.Pierwiosnki, przebiśniegi to rośliny, których nazwy kojarzą się z nadejściem wiosny. Przyroda budzi się do życia po zimie. Słychać śpiew ptaków, a w ogródkach zaczynają się wiosenne prace. Dni są coraz dłuższe i jest coraz cieplej i przyjemniej na zewnątrz. Wiosna to także Wielkanoc, a co za tym idzie żonkile, tulipany, bazie, rzeżucha. Wiosną również dopisuje lepszy humor, a także łatwiej znosimy infekcje niż te które pojawiły się jesienią. 

 

Pierwszy dzień kalendarzowej wiosny

Dla wielu osób pierwszy dzień kalendarzowej wiosny związany jest ze zwyczajem topienia marzanny. Owa marzanna to wielka kukła, ozdabiana a następnie wrzucana do wody. W ten sposób symbolicznie żegnamy zimę. 

 

Mini encyklopedia

Zwierzęta, które zwiastują wiosnę

 

Żuraw- ten ptak to namacalny zwiastun wiosny.

Żurawie zimę spędzają na południu Europy lub w Afryce Północnej.

Kiedy zaczyna się ocieplać, zaczynają pojawiać się w Polsce.

Marzec to odpowiedni miesiąc na przylot do nas owych ptaków. 

 

 

 

 Bociany pojawiają się pojedynczo już w połowie marca.     

Ich wędrówka z Afryki do nas trwa około 6 tygodni.

Ornitolodzy twierdzą, że wszystkie bociany

powinny się pojawić w Polsce 1 kwietnia.

 

 

 

 

 

 Jaskółki odlatują na zimę do Afryki lub na Półwysep Indochiński.

Na polskim niebie jaskółki pojawiają się w pierwszych dniach wiosny

- zwykle pod koniec marca lub na początku kwietnia.

 

 

 

 

 

Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,

przepełnionych wiarą, nadzieją i miłością.

Radosnego, wiosennego nastroju

Serdecznych spotkań w gronie rodziny 

oraz wesołego Alleluja.

Życzy Dyrektor oraz Rada Pedagogiczna 

 

Wielkanoc to najstarsze i najważniejsze święto w religii chrześcijańskiej. Ten radosny czas obfituje w wiele zwyczajów. Większość z nich znana jest już od średniowiecza i praktykowana do dziś.

 

Tradycje wielkanocne

 

Niedziela Palmowa - symbolizuje przyjazd Jezusa do Jerozolimy.Rozpoczyna Wielki Tydzień.

Wielka Sobota - to dzień święcenia pokarmów.Zgodnie z tradycją święconka powinna być już przygotowana w Wielki Piątek.  

                                Do koszyczka wkładamy:

Baranka - symbol zmartwychwstałego Jezusa.

Jajka - symbol rodzącego się życia.

Chrzan- symbol siły.

Wędlina - symbol płodności i dostatku.

Sól - symbol oczyszczenia domostwa od zła.

Babka - symbol wszechstronnych umiejętności.

Ser - symbol zdrowia dla zwierząt hodowlanych.

Wielkanocny Poniedziałek ( lany poniedziałek) - to czas radości, zabawy i psikusów. W tym dniu polewamy się wodą. 

Świąteczny stół- według tradycji powinien być nakryty białym obrusem,ozdobionym gałązkami bukszpanu.Na środku powinien znajdować się baranek najlepiej na rzeżuszce. Wszyscy domownicy zasiadają do wielkanocnego śniadania.

 

Tradycyjne świąteczne potrawy to:                              

żurek- czyli barszcz biały

kiełbasa- zwykle biała, na ciepło                    

szynka wędzona w jałowcowym dymie                    

ćwikła z chrzanem

pieczone mięso                                   

babka własnego wypieku

mazurek, pascha, kołacz, sernik

 

 

 

 

26 maj Dzień Matki     

   

" Moja mama jest zwyczajna,

zwykły człowiek, czy to źle?

Czasem bywa bardzo fajna.

Czasem nie wie czego chce.                                                         

Moja mama jeszcze młoda,  

więc ubierać lubi się. 

                                            

                                                 Często drażni ją pogoda

Bo z ciśnieniem coś tam źle.

Często nie ma dla mnie czasu

I ofuknie tak, że hej!

Nienawidzi też hałasu

Ale jak nie kochać jej."

 

 Życzenia dla Mamy

 

Dużo buziaków Ci przesyłamy

Bo my Cię Mamo bardzo kochamy.

Więc dzisiaj od nas przyjmij życzenia

Sto lat w dobrym zdrowiu i marzeń spełnienia. 

 

 

 

 

Z przymrużeniem oka :)

 

 

Na lekcji przyrody nauczycielka pyta Jasia:                                                               

- Jasiu co wiesz o jaskółkach?                                                                                                            

- To są bardzo mądre ptaki. Odlatują wtedy, gdy zaczyna się tylko rok szkolny.

                                                                                                                                                          

 

 

 

 

Przepisy kulinarne 

Truskawkowe pucharki                            

 

Składniki:

Truskawki 400 g 

Galaretka truskawkowa 1 op.

Budyń do ciast i deserów ( waniliowy)

Mleko 500 ml

Cukier 3 łyżki

Masło 100 g

Śmietana kremówka 30 %

 

Wykonanie:

1. Z 500 ml mleka odlej szklankę, resztę zagotuj z masłem. W szklance wymieszaj proszek budyniowy z cukrem i wlej do gorącego mleka szybko i dokładnie mieszając. Gotuj przez 0,5 min i odstaw do ostygnięcia. 

2. Rozpuść galaretkę w 500 ml wrzącej wody. Odstaw do ostudzenia. 

3. Pokrój truskawki. Wyłóż dno pucharków. Zalej galaretką. 

4. Pucharki wypełnij kremem waniliowym.

5. Ubij śmietanę i nałóż na krem.

6. Udekoruj pozostałymi truskawkami.

 

 

 

 

 

 

Kolorowanki dla każdego :)

 

 

 

 

 

 

            WAKACJE !!!    

           

 

 

PRZEDSZKOLNE NOWINKI ZIMA 2017

 PRZEDSZKOLNE NOWINKI

ZIMA 2016

 

Przedstawiamy kolejny numer Przedszkolnych Nowinek.

Zachęcamy państwa do czytania naszej gazetki. 

Znajdziecie Państwu tu coś dla siebie jak i waszych pociech.

Miłego czytania, życzy Redakcja         

 

                                                                      

 

 

 

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia przepełnionych

nadzieją i magią wigilijnej nocy.

Kierujemy do Państwa płynące z serca życzenia

radosnych i spokojnych Świąt w gronie najbliższych

oraz pomyślności w nadchodzącym Nowym Roku 2017.

 

 

 

 

Dzień Babci i Dziadka

 21 i 22 stycznia to najpiękniejsze dni w roku- Dzień Babci i Dziadka.

To dni pełne uśmiechu, radości ale i wzruszeń oraz łez.

Dziadkowie są trochę rodzicami, trochę przyjaciółmi i zawsze obrońcami swoich wnucząt.

To własnie relacja dziadkowie- wnuki sprawiają, że rodzina czuje się szczęśliwa.

 

 

 

WSZYSTKIM NASZYM KOCHANYM BABCIOM ORAZ DZIADKOM

Z OKAZJI ICH ŚWIĘTA ŻYCZYMY DUŻO ZDROWIA, POGODNYCH DNI, 

KOLOROWYCH SNÓW I UŚMIECHÓW NA CO DZIEŃ.       

    

 


 

 

   

 

Walentynki

Walentynki- coroczne święto przypadające na 14 lutego. Nazwa pochodzi od św. Walentego. Zwyczajem w tym dniu jest wysyłanie listów (walentynek) z wyznaniem miłosnym. W walentynki ludzie darzący się sympatią, uczuciem obdarowują się drobnymi upominkami, najczęściej w kształcie serca.  

 

 

        Dzisiaj będzie draka, 

    poślę Ci buziaka,

      Albo poślę dwa

                                                              Dla Ciebie i dla psa.

                                                         Może poślę trzy,

                                                            Niech osłodzą łzy,

                                                                    Tak więc trzy buziaczki

                                                                             Dla kolegi/ koleżanki z paczki!

 

 

 

 

 

   SPORTY ZIMOWE- SKOKI NARCIARSKIE

 

Skoki narciarskie- to jeden ze sportów zimowych, w którym polscy skoczkowie odnoszą rewelacyjne wyniki. W sezonie 2016/2017 polscy zawodnicy odnieśli historyczny sukces podczas 65 Turnieju Czterech Skoczni. Turniej wygrał Kamil Stoch, 2 miejsce zajął Piotr Żyła, a na 4 znalazł się Maciej Kot. Na Mistrzostwach Świata w Lahti 2017 największy sukces indywidualnie odniósł Piotrek Żyła, który zdobył brązowy medal na dużej skoczni. 4 marca podczas skoków drużynowych, po raz pierwszy w historii polska drużyna w składzie Stoch, Kot, Kubacki i Żyła zajęła pierwsze miejsce na mistrzostwach świata.

         

 

 

 

 

 Mini encyklopedia

Pingwiny są niezwykle zwinne, szybkie, sprawne a przede wszystkim wytrzymałe. Ptaki te przystosowane są do życia w wodzie, gdzie spędzają 75 % czasu. Na świecie żyje 17 gatunków pingwinów. Pingwiny potrafią nurkować na gł. 550 m i wstrzymywać oddech nawet do 20 minut. Pingwiny występują na półkuli południowej, głównie na wybrzeżach Antarktydy.

                                                                                                                                 

 

 

 

Największym i najbardziej znanym  przedstawicielem pingwinów jest pingwin cesarki osiągający 1.4 m wzrostu i wagę do 45 kg. Najszybszy pingwin to pingwin białobrewy. Podczas pływania potrafi osiągnąć prędkość do 35 km/h. Nad młodymi pisklętami najczęściej opiekę sprawuje  samiec, gdyż samica w tym czasie poszukuje pożywienia dla młodych. Oczy pingwinów są bardzo czułe w zakresie barwy niebieskiej i zielonej. Dlatego pingwiny doskonale widzą nawet przy bardzo słabym oświetleniu i z powodzeniem polują nawet w najciemniejszej morskiej głębinie. Pingwiny to gatunek zagrożony. Ptaki te objęte są ochroną.

 

 

Kolorowanki na zimę

 dla 6- latka

dla 5- latka

 

dla 4 -latka

 

 

 dla 3 latka

 

 

 

Humor

                                                                                                                                                                                                                                                               

        - Mamo my też w przedszkolu robimy recykling.

- Recykling?- pyta zdziwiona mama

- Tak, też sprzątamy całą salę - odpowiada córka.

  Mój tata pracuje w straży- oznajmia Maja.                                       

- A co on robi w pracy?- pyta pani.                                                                      

- Czasem śpi... czasem trenuje- odpowiada Maja."

 

 

 

Kulinaria

 

W tej zakładce znajdziecie Państwo, przepisy na szybkie, łatwe a przede wszystkim smaczne dania i desery :)

 

 

 

Makaron z z kurczakiem

Składniki ( 2 porcje)

* rosół drobiowy winiary 1 kostka

* makaron ( grube rurki 200 g)

* filet z kurczaka ( 180g)

*pomidory pokrojone ( pół puszki)

* cebula 1 sztuka

* czosnek 1 ząbek

* masło 2 łyżeczki

* śmietanka 30 %

* pieprz, sól wedle uznania

* listki bazylii do dekoracji

 

Wykonanie

1. Makaron ugotuj według przepisu na opakowaniu a następnie odsącz.

2. Mięso pokrój w kostkę.

3. Cebulę i czosnek obierz i pokrój w kostkę.

4. Na rozgrzanym maśle zeszklij cebulę i czosnek, dodaj mięso i wkrusz kostkę. Całość podsmaż.

5. Dodaj pomidory, duś 10 minut, następnie wlej śmietankę i duś kolejne 10 minut.

6. Dopraw pieprzem i bazylią. Połącz całość z makaronem.

7. Całość udekoruj listkami świeżej bazylii.

       

 Pączki 

Składniki:

cukier waniliowy 1 op.

maka pszenna 500 g

mleko 0.5 l

drożdże 80 g

cukier 2 łyżki

żółtko 7 szt

kwaśna śmietana 18 %

sól  1 szczypta

spirytus  1 łyżka

olej

konfitura wedle uznania

 

 

Wykonanie

1. Ciasto: mąkę przesiej do miski

2. Mleko podgrzej, wkrusz drożdże i dodaj łyżeczkę cukru. Pozostaw do wyrośnięcia.

3. Gdy podwoi swoją objętość, przelej do mąki, a następnie dodaj również resztę cukru, cukier waniliowy, żółtka, śmietanę, sól i spirytus.

4. Wyrób ciasto, a następnie posyp mąką i przykryj ściereczkę.

5. Pozostaw w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na około 30 min

6.W rondlu rozgrzej olej

7. Z ciasta uformuj kulki, spłaszcz a na środku połóż łyżeczkę konfitury.

8. Zlep brzegi, ułóż na ścierce i pozostaw do ponownego wyrośnięcia.

9. Wrzucaj do gorącego tłuszczu, smaż na rumiano po około 4 min z każdej stron.

10. posyp cukrem pudrem.

 

 

 

Czytaj więcej: PRZEDSZKOLNE NOWINKI ZIMA 2017

Przedszkolne Nowinki Jesień 2016

Przedszkolne Nowinki - Jesień 2016

https://i.ytimg.com/vi/ee5TOtBH92M/maxresdefault.jpg

Cieszymy się, że możemy Was znowu powitać w nowym roku szkolnym 2016/2017 i zaprosić do czytania nowego numeru naszej przedszkolnej gazetki. Rozpoczął się kolejny rok edukacji poprzez zabawę. Będzie on pełen ciekawych doświadczeń – nowych umiejętności, przyjaźni i radości ze wspólnej zabawy.

Nasza gazetka wydawana jest raz na kwartał i obejmuje:
miesiące jesieni (wrzesień, październik, listopad);
miesiące zimy (grudzień, styczeń, luty);
miesiące wiosny (marzec, kwiecień , maj).
Gazetkę redaguje: Monika Bednarz.

 

http://www.pss.nets.pl/pss_northampton/wp-content/uploads/2013/12/ChomikImage1-2.png

 

 

"Kolorowa Jesień"

Na bocianich skrzydłach odfrunęło lato
przyszła do nas jesień strojna i bogata.
W sadach dojrzewają soczyste owoce
Skropione deszczykiem malowane słońcem.

Jesień, Jesień, Jesień kolorowa
hojnie skarby swoje nam rozdaje
Jesień jesień, jesień kolorowa
płynie ponad krajem

Lasy się ubrały w płomienne kolory
Zimne są już ranki i chłodne wieczory
W parkach złote liście leżą jak dywany
Wśród nich połyskują brązowe kasztany

Jesień, Jesień, Jesień kolorowa
hojnie skarby swoje nam rozdaje
Jesień jesień, jesień kolorowa
płynie ponad krajem

Wiatr, jesienny figlarz, srebrne mgły rozsiewa
Czasem lubi z nami przy ogniskach śpiewać
Złota polska jesień, kolorowa pola
Idzie z koszem darów przez lasy i pola

Jesień, Jesień, Jesień kolorowa
hojnie skarby swoje nam rozdaje
Jesień jesień, jesień kolorowa
płynie ponad krajem

 

Zagadki jesienne

 

Skórka fioletowa, a miąższ pod nią złoty
Smakuje wybornie, wszyscy wiecie o tym
(śliwka)

 

Jesienią na gruszy, dużo gruszek będzie
A co będzie na dębie?  Wiadomo....
(żołędzie)

 

Co tak w szyby dzwoni?
Kiedy chmurka łzy roni?
(deszcz)

 

Gdy przyjdzie do wioski z dala,
skądś zza świata, 
z pola sprząta plony
– swojego brata – Lata. (jesień)

 

Skacze po lesie, z wielkiej uciechy
że ma w spiżarni smaczne orzechy.
Zebrała je jesienią,
gdy drzewa na złoto się rumienią
(wiewiórka)

 

Jesień z pełnym koszem
w bramie sadu staje
i z gruszy owoce nam rozdaje (gruszka)

 

Rośnie w ogrodzie, albo w polu
I z tego właśnie słynie,
że gdy ją zaczniesz krajać
to łzy ci z oczu płyną
(cebula)

 

Przynoszę deszcze, szarugi.
Dzień krótki, a wieczór długi.
Bociany wysyłam za morze
I jeże usypiam w norze. (jesień)

 

Każdy z was odgadnie łatwo tę zagadkę,
ma bielutki korzeń i zieloną natkę
(pietruszka)

 

 

Gdy przyjdzie do wioski z dala,
skądś zza świata, 
z pola sprząta plony
– swojego brata – Lata. (jesień)

 

 

 Niezwykłe miejsca i ludzie

Osiągnięcia w sporcie

Znalezione obrazy dla zapytania robert lewandowski  Znalezione obrazy dla zapytania robert lewandowski

Robert Lewandowski (ur. 21 sierpnia 1988 w Warszawie) – polski piłkarz występujący na pozycji napastnika w niemieckim klubie Bayern Monachium oraz w reprezentacji Polski, której jest kapitanem. Członek Klubu Wybitnego Reprezentanta. Uczestnik Mistrzostw Europy 2012 i 2016.

Wychowanek Varsovii Warszawa. W swojej karierze reprezentował także barwy Delty Warszawa, Legii II Warszawa, Znicza Pruszków, Lecha Poznań oraz Borussii Dortmund.

25 listopad

Światowy Dzień Pluszowego Misia

http://www.sp12.gda.pl/obrazy/2010/11_mis/m5.gif 

Pluszowy miś, z wystawy miś

Na spacer chciał -do dzieci iść,

A że był zuch, ten dzielny miś

Zapukał do- szkolnych drzwi.

Dyżurny więc, dziwuje się

- dokąd chcesz iść?

- no, powiedz, gdzie?

Ja chcę iść tam, powiada miś

Gdzie bawią się – Ola i Krzyś.

 

 

Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato !

 "Czerwony Kapturek" - Bracia Grimm

Była sobie kiedyś mała, prześliczna dziewczynka. Jej buzia była tak słodka i radosna, że każdy, kto tylko raz na nią spojrzał, od razu musiał ją pokochać. Dziewczynka wraz z rodzicami mieszkała nieopodal lasu. Często odwiedzała babcię, która gotowa była jej przychylić nieba. Babcia mieszkała w niewielkim domku otoczonym przez zielony las. Pewnego dnia jej wnuczka otrzymała od niej prezent- czerwony aksamitny kapturek, który dziewczynka polubiła tak bardzo, że za nic nie chciała się z nim rozstawać i wszędzie nosiła go na swojej cudnej główce! Przez to zaczęto ją nazywać ,,Czerwonym Kapturkiem”.
Jednego razu mama zawołała Czerwonego Kapturka oraz wręczyła mu wiklinowy koszyk przykryty serwetką, do którego schowała ciasto i butelkę wina, mówiąc:
- Córeczko, zanieś to babuni, żeby nabrała sił. Od jakiegoś czasu leży biedna chora w łóżku. Na pewno ucieszy się, kiedy ją odwiedzisz. Pamiętaj tylko, byś pod żadnym pozorem nie zbaczała ze ścieżki, którą znasz i wiesz, że prowadzi prosto do domku babci. Jeśli kogoś spotkasz, nie rozmawiaj z nim. Gdy już tam będziesz, przywitaj się ładnie z babunią i bądź grzeczna.

 

Czerwony Kapturek w lesie oraz zły wilk

Czerwony Kapturek kiwał jasną główką, ale gdy tylko wszedł do lasu, zapomniał o przykazaniach mamy. Ujrzawszy przepiękne kwiaty nieopodal ścieżki, dziewczynka postanowiła nazbierać trochę dla babci. Gdy związywała kolorowy bukiecik, nagle obok niej pojawił się bury, kudłaty wilk i przemówił ludzkim głosem:
- Dzień dobry, śliczna dziewczynko!
- Dzień dobry! – odpowiedział grzecznie Czerwony Kapturek.
- A co tam masz w koszyczku?- zapytał wilk.
- Koszyk z ciastem i winem dla mojej chorej babci. Idę do niej, by sprawić jej radość i pomóc w odzyskaniu sił.
Chytry wilk pomyślał sobie: Ta mała wygląda bardzo smakowicie, na pewno będzie lepsza niż stara babka, ale muszę coś wymyślić, by połknąć obie. Zapytam dziewczynkę o drogę do babci, ubiegnę, a gdy dojdzie do domu babci, już będę tam na nią czekał!. Tak też postanowił uczynić:
- A gdzie mieszka twoja babcia, dziewczynko?
Czerwony Kapturek odrzekł bez wahania:
- To niedaleko! Na końcu tej ścieżki rosną trzy ogromne dęby, oplecione przez krzaki leszczyny. Za tymi zaroślami zobaczysz niewielki biały domek. Bardzo łatwo do niego trafić. Tam mieszka moja babcia.
Wilk wykorzystał chwilę nieuwagi Czerwonego Kapturka i czmychnął ścieżką w kierunku domku babci. Dziewczynka, gdy uznała, że bukiet jest już wystarczająco piękny i pachnący, by ucieszył chorą babunię, także ruszyła przed siebie.

 

Przez ten czas, wilk, który był duży i szybki, dobiegł do domku babci. Zapukał do drzwi, więc babcia zawołała: http://trzynasteczkajg.pl/wp-content/uploads/2015/03/kapt3.gif
- Kto tam?
- To ja, Czerwony Kapturek, babuniu!- odpowiedział wilk cienkim głosem - Przyniosłam ci ciasto i wino, byś odzyskała siły!
- Wejdź, kochana wnusiu!- odparła babcia.
Usłyszawszy to, wilk wszedł do środka i połknął babcię w całości. Gdy Czerwony Kapturek dotarł na miejsce, zastał wilka przebranego w babciny czepek i koszulę nocną, leżącego w łóżku i przykrytego kołdrą. Widok ten zdziwił dziewczynkę, jednak nie podejrzewała ona jeszcze nic złego.
- Babciu!- zawołała - Dlaczego ty masz takie wielkie uszy?
- Żebym cię mogła lepiej słyszeć, kochanie.
- A dlaczego masz takie ogromne oczy?
- Żebym mogła lepiej widzieć, jaka jesteś śliczna.
- A takie duże ręce?
- Żebym cię mogła przytulić!
- A takie groźne zęby?
- Żebym cię mogła zjeść!
Gdy tylko wilk to powiedział, pożarł Czerwonego Kapturka! Jednak obfity posiłek sprawił, że poczuł senność i już niebawem w domku rozległo się jego głośne chrapanie. Okno w pokoju było uchylone, więc te straszliwe odgłosy słychać było wokół domku. Przechodzący nieopodal myśliwy pomyślał:
- Ale głośno chrapie dzisiaj ta staruszka. Wejdę i zobaczę, czy wszystko u niej w porządku.
Gdy zajrzał do domku, zobaczył śpiącego wilka i pomyślał: Tu jesteś, zbóju! Szukam cię od dawna, ale teraz już mi nie umkniesz! I już, już chciał strzelić do wilka, kiedy przyszło mu do głowy, że może jeszcze uda się uratować połkniętą babcię. Wziął zatem nożyczki i rozciął wilkowi brzuch. W tym momencie wyskoczyła z niego babcia, a zaraz potem Czerwony Kapturek! Myśliwy szybko przyniósł sprzed domku worek kamieni i zaszył go w brzuchu wilka. Wtedy zwierzę zbudziło się ze snu i odkrywszy, co się stało, chciało uciec, niestety kamienie były zbyt ciężkie i sprawiły, że wilk padł martwy na ziemię.

Myśliwy, babcia i Czerwony Kapturek cieszyli się, że wszystko skończyło się dla nich dobrze. Dziewczynka postanowiła, że już nigdy nie zrobi wbrew woli swojej mamusi i tak też się stało.

 

 Terapeutyczne znaczenie bajek i baśniZnalezione obrazy dla zapytania otwarta książka gif




Według Marii Molickiej autorki metody "baśnioterapia" - bajka jest magicznym lustrem pozwalającym dziecku inaczej spojrzeć na to, co wydaje się trudne i nie do pokonania.
Bajka potrafi poruszyć serca, wywołuje emocje, tłumaczy to, co niewytłumaczalne i trudne. Baśniowa czarodziejska rzeczywistość jest przyjemnym środowiskiem rozwijającym wyobraźnię. Dzięki bajkom i baśniom dziecko poznaje także język literacki, zapoznaje się z jego bogactwem i nabywa umiejętność poprawnego wysławiania się.
Bajki wprowadzają dzieci w wieku przedszkolnym w świat roślin, zwierząt oraz ludzi z ich typowymi cechami i przywarami (na przykład bajki Ezopa). Ukazują im wzorce osobowe, prototypowe postacie dobra i zła. W bajkach dziecko zaczyna spostrzegać ludzkie zachowania oraz ich konsekwencje. Dowiaduje się, jakie wartości są cenione, za co spotyka nagroda lub kara. Poznaje abstrakcyjne pojęcia takie jak: dobro, zło, sprawiedliwość, miłość, przyjaźń i wiele innych. W baśni dziecko odnajduje jednoznaczny podział na dobre, złe, białe, czarne. Ceni się w baśniach dobroć, pracowitość, odwagę, a potępia: chciwość, skąpstwo, tchórzostwo, lenistwo i co najważniejsze - dobro zawsze zwycięża! Dzięki bajkom dzieci uczą się wrażliwości, empatii oraz zachowań prospołecznych. Baśń uczy optymizmu, zachęca do walki z przeciwnościami dostarcza pozytywnych wzorców. A oto kilka przykładów:
    wyrabianie życzliwości, wzajemnej pomocy, podkreślanie dobroci wobec innych, wrażliwości na krzywdę innych. M. Konopnicka: O krasnoludkach i sierotce Marysi
    szacunek dla przyrody, świadomość niesienia pomocy zwierzętom: M.Kownacka: Rogaś z Doliny Roztoki
    zrozumienie, uświadomienie, że pycha i chciwość nie popłaca: Aleksander Puszkin: Bajka o rybaku i złotej rybce
    uświadomienie, że dobroć, skromność i posłuszeństwo rodzicom są ważnymi wartościami i są nagradzane. J. Brzechwa: Wiersze, Bajki samograjki: Bracia Grimm: Jaś i Małgosia, Kopciuszek
    pielęgnowanie przyjaźni, nie uleganie złym wpływom J. Ch. Andersen: Królowa śniegu, oraz Piękna i Bestia, Król lew.

Oprócz niezaprzeczalnych walorów kształcących i wychowujących, bajki i baśnie mają również znaczenie terapeutyczne. Zauważono, że silnie oddziaływają na emocje, bo mówią o sytuacjach trudnych z którymi dziecko spotyka się na co dzień. Pokazują sposoby zachowania się, uczą samodzielnego rozwiązywania problemów. Przybliżają obcy, czasem nieznany, pełen zagrożeń i niebezpieczeństw świat ludzi dorosłych, w którym dziecko musi się dopiero nauczyć żyć. Baśnie ukazują problemy życia w sposób prosty i zwarty. Znajdziemy tu odbicie niemal wszystkich dziecięcych tęsknot i problemów, części przygód i wędrówki poza dom rodzinny, obaw, lęków i zawodów. Często spotykane są w tych opowiadaniach motywy bliskie dzieciom, uczucia rodzinne, miłość do matki, ojca, różny stosunek do rodzeństwa. Wszystko to dzieje się w atmosferze "cudowności", magii, fantazji tak bliskich dziecku. W dziecięcej literaturze pojawiają się prawdziwe problemy jak: śmierć - Dziewczynka z zapałkami, porzucenie - "Jaś i Małgosia". Dzięki tym bajkom dziecko spotyka się z tymi problemami w bezpiecznych warunkach, w ramionach mamy. Słuchając baśni dziecko identyfikuje się z postaciami bohaterów, odnajduje uczucia podobne do własnych, czuje, że pokonanie trudności jest możliwe. Dzieci w wieku przedszkolnym przeżywają różnego rodzaju lęki, obawy oraz pierwsze stresy na przykład: rozstanie z mamą, przedszkolny debiut, pierwsze przyjaźnie, konflikty. Każde dziecko, nawet najszczęśliwsze, mające poczucie bezpieczeństwa i miłości musi przejść przez okres intensywnego lęku, gniewu, buntu i poczucia odosobnienia, jest to całkowicie naturalne i poniekąd potrzebne. Dzieje się tak dlatego, że nikt nie może wykonać za niego tych zadań. Dziecko samodzielnie musi nabyć pewne umiejętności i kompetencje. Bajki pozwalają bez lęku spojrzeć na swoje problemy i uczą jak pomagać sobie samemu w trudnych sytuacjach. Poszerzają wiedzę dziecka o inne wzory dotąd nie znane.
A zatem w dzisiejszych, jakże trudnych nie tylko dla nas dorosłych, ale również dla dzieci czasach musimy dopasowywać się do nowych trudnych zadań oraz odnajdywać skuteczne sposoby radzenia sobie z nimi. Jednym z tych sposobów jest terapia przez literaturę. W dobie komputerów i telewizji nie sposób dostrzec szansy, jaką jest kontakt z dzieckiem poprzez książkę, która buduje zaufanie, zrozumienie i poczucie bezpieczeństwa dziecka, uwrażliwia go na dobro i piękno, daje mu wsparcie, stymuluje rozwój oraz umożliwia poznanie rzeczy cudownych i własnych motywów działania.

 

 

Wróżby andrzejkowe http://sp13filiagorzow.cba.pl/andrzej06.gif

 

Wróżby to stary jak ludzkość sposób na poznanie niepewnej przyszłości. Wierzono, że są dni, kiedy duchy przodków wracają na ziemię i odsłaniają przed nami odrobinę nieznanego. Wróżbom miłosnym sprzyjał początek adwentu. Panny wróżyły zamążpójście w wigilię świętego Andrzeja, a kawalerowie w przeddzień świętej Katarzyny. W Andrzejki próbujemy trochę dla zabawy, a trochę na serio uchylić rąbka zasłony spowijającej przyszłość.

 

Lanie Wosku - Jednym z najpopularniejszych zwyczajów nieustannie kojarzącym się z wieczorem andrzejkowym jest lanie wosku.

Obierka jak wąż. -Chcesz dowiedzieć się, na jaka literę zaczyna się imię ukochanego przeznaczonego Ci przez los? Do tej wróżby musisz użyć jabłka a dokładniej jego skórki. Ale uwaga! Musisz to zrobić w ten sposób, żeby powstała jedna obierka. Rzuć nią za siebie przez lewe ramię i odczytaj literę utworzoną przez leżąca na podłodze obierzynę.

Wróżba z papieru. Potnij czysta kartkę na trzynaście równych części. Na sześciu z nich napisz swoje najskrytsze marzenia, najlepiej wodoodpornym pisakiem . Teraz wymieszaj dokładnie karteczki, ale nie składaj ich. Wszystkie kartki połóż na dnie dużej szklanej wazy albo miski i powoli wlewaj wodę wąskim strumieniem. Obserwuj zapisane kawałki papieru. Który pierwszy wypłynie na powierzchnie wody, to marzenie pierwsze się spełni. Jeśli najpierw wypłyną czyste karteczki, uzbrój się w cierpliwość, bo będziesz musiała trochę poczekać na spełnienie marzenia.

Filiżanki. Pod trzema filiżankami schowaj: obrączkę, monetę, listek a czwartą zostaw pustą. Zamień miejscami filiżanki. Wybierz jedna z nich. Jeśli trafisz na obrączkę, czeka cię miłość, listek-ślub, monetę-bogactwo. Gdy wybierzesz pusta filiżankę, nowy rok nie przyniesie zmian.n.

Najważniejsze przecież jest to, by się świetnie zabawić, więc życzę Wam niezapomnianego wieczoru andrzejkowego, udanego towarzystwa, no i oczywiście spełnionych wróżb.

 

 

 

Mini-encyklopedia - Konie

 http://pu.i.wp.pl/k,NDk5NjI5MjEsNDYxMjgxMTQ=,f,faza_lotu.gif

Konie należą do rodziny koniowatych, czyli nieparzystokopytnych, wysokonogich ssaków. Do koniowatych zaliczamyhttp://c.wrzuta.pl/wi8803/80d9b59c001c9624507ec9be też np. zebrę czy osła. Uważa się, że udomowienie konia nastąpiło w Euroazji ponad 5000 lat temu.  Barwę sierści nazywa się maścią. Wyróżnia się wiele rodzajów umaszczenia. Najczęściej barwa grzywy i ogona są inne od barwy sierści. Za średni wiek życia konia uważa się 20 lat. Wiek ten może być jednak w praktyce znacznie większy.


http://wszystko-o-koniach-001.blog.onet.pl/wp-content/blogs.dir/1154100/files/blog_hu_4508538_6822663_tr_galop1.jpgKoń w zasadzie nie jest zwierzęciem złośliwym czy agresywnym; od wieków przyzwyczaił się do obecności człowieka przy jego boku, jednak jak każde zwierzę ma instynkt samoobrony, który powoduje czasem różne odruchy, nieraz niebezpieczne dla człowieka. Konieczne jest zatem rozumne i łagodne postępowanie z nim tak w czasie pracy, jak i w spoczynku. Konia trzeba wychować, wyrabiając w nim  zaufanie do człowieka. Duże znaczenie ma głos człowieka, bardzo łatwo bowiem koń rozpoznaje głos swojego opiekuna lub jeźdźca i dobrze rozróżnia ton gniewny od łagodnego.   Za dobrze wykonane polecenie, czy to w stajni, czy podczas pracy, należy konia wynagrodzić poklepując i łagodnie do niego przemawiając, mile widziany jest też jakiś koński przysmak jak marchew, jabłko czy kostka cukru.http://konie.i.jezdziectwo.w.interiowo.pl/galop13.jpg

Do naturalnych chodów koni należą: stęp, kłus, galop i cwał. Stęp i kłus należą do raczej wolnych chodów. Natomiast galop i cwał są bardzo szybkie. Cwałujący koń może osiągnąć nawet 48 km/h.

 

 

 

 

Zabawy logopedyczne

Ćwiczenia warg: http://www.mdk.elblag.pl/media/_articles/min_255.jpg

  • Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  • Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
  • Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
  • Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
  • Cmokanie.
  • Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
  • Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi  i odwrotnie).
  • Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
  • Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e,  u-a-i-o-e-y,  o-a-y-i-u,  e-y-i-o-a-u,            u-i-y-a-o.
  • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,  i-a,  u-o,  o-i,  u-i,  a-o, e-o  itp.
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

 

Ćwiczenia języka: http://logopeda.pl/i/n/20121215103840_50cc452010caf_598.jpg_m(250x0)

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • Kląskanie językiem.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
  • Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
  • Rurka – wargi ściągnięte  i zaokrąglone unoszą boki języka.
  • Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

 

http://www.gimnazjum.daleszyce.pl/archiwum/2013-2014/usmiech/res/us.jpgNa wesoło

 

Dwóch chłopców rozmawia w przedszkolu:
- Mój tata pływa w marynarce - chwali się pierwszy.
- A mój w kąpielówkach - odpowiada drugi.

 

 

 

 

Dwóch gości siedzi w kinie - pierwszy mówi:
- Podobał Ci si film.
- Nie.
- To czego bijesz brawo?
- Bo już się skończył.

 

- Dzieci, nie widziałyście mojego sitka?
- Tak, ale było dziurawe i wyrzuciliśmy.

 

 

Strona dla malucha

pokoloruj obrazki

http://www.maluchy.pl/kolorowanki/jez-jablko.jpg

http://gry-dladzieci.pl/pliki_kolorowanek/duze/kolorowanka-liscie-jesienne_557.jpg

 

Smaczny kącik kulinarny

Mini pizze

bułka pełnoziarnista 4 szt
ser żółty w kawałku 250 g
pomidor 1 szt
kiełbasa 1 pęto
pieczarki 100 g
świeża bazylia garść
   
 
Bułki przekroić na połówki. Ser zetrzeć na tarce o małych oczkach (szybciej rozpuści się) i umieścić na bułkach. Pieczarki umyć, pokroić w plasterki i wrzucić na patelnię w celu podsmażenia. Tak przygotowane umieścić na mini pizzach. Pomidora pokroić w plasterki i ułożyć na wierzchu. Tak przygotowane danie wstawić do rozgrzanego piekarnika (200C) na kilka minut do momentu, aż ser nie rozpuści się. Wyjąć i posypać listkami świeżej bazylii. Najlepiej smakuje na  ciepło.
 
 
 

Rybno-ziemniaczane placuszki

filet z mintaja 0,5 kg
klarowane masło 2 łyżki
musztarda 2 łyżki
natka pietruszki  
ser żółty 100 g
oliwa  
ziemniaki         0,5 kg
jajko 1
cebula 1
sól  
pieprz  
   
 

Ziemniaki obrać i ugotować. Przestudzić. Zmiksować rybę z ziemniakami, musztardą i natką pietruszki. Cebulę pokroić w kosteczkę i zrumienić na połowie masła. Dodać do masy. Zetrzeć ser na tarce. Dodać do masy. Dodać jajko, dokładnie wyrobić. Uformować kotleciki i usmażyć na maśle na złoty kolor.

 

Marchewkowy omlet

jajka 5   
marchew  2
koperek  
masło     1 łyżka
sól  
pieprz  
   

Umyć i posiekać koperek. Obraną marchewkę zetrzeć na tarce. Roztrzepać w misce jajka. Wymieszać z marchewką i koperkiem. Doprawić. Rozgrzać masło na patelni i wlać masę jajeczną. Omlet smażyć 3 minuty z każdej strony, aż pięknie się zarumieni.

 

 

 

 

Gazetka Przedszkolne Nowinki wiosna 2016

Gazetka Przedszkola nr 17 w Tarnobrzegu

Marzec 2016

Przedszkolne Nowinki

http://www.owady.eu/owady/plotek-aka-kwiaty-motylek-wiosna.jpeg

Serdecznie witamy naszych Drogich Czytelników w kolejnym numerze "Przedszkolnych Nowinek"”. Tym razem polecamy Państwa szczególnej uwadze artykuł dotyczący sposobów rozwijania zdolności matematycznych u dzieci. Zachęcamy również do zajrzenia do naszego kącika logopedycznego oraz do mini encyklopedii. Dla naszych milusińskich przygotowaliśmy natomiast kolorowanki.

Nasza gazetka wydawana jest raz na kwartał i obejmuje:http://www.e-gify.pl/gify/zwierzeta/motyle/motyle2.gif

  • miesiące jesieni (wrzesień, październik, listopad);
  • miesiące zimy (grudzień, styczeń, luty);
  • miesiące wiosny (marzec, kwiecień , maj).

 

Gazetkę redaguje: Monika Bednarz.

Życzymy przyjemnej lektury.

 

PIERWSZY MOTYLEKhttps://lh5.googleusercontent.com/-bpjaDDGqc58/UtYL9J_QAsI/AAAAAAAAeK8/a3uNSiShEB0/s350-no/SS+%252815%2529.png
Władysław Broniewski

Pierwszy motylek wzleciał nad łąkę,
W locie radośnie witał się ze słonkiem,

W górze zabłądził w chmurkę i w mgiełkę,
Sfrunął trzepocząc białym skrzydełkiem.

A gdy już dosyć miał tej gonitwy,
Pytał się kwiatków, kiedy rozkwitły?

Pytał się dzieci, kiedy podrosły?
Tak mu upłynął pierwszy dzień wiosny.

 

 

http://spleszkowice.interduo.pl/images/wiosna.gif

Z okazji zbliżających się ŚWIĄT WIELKANOCNYCH

najserdeczniejsze życzenia dużo zdrowia, radości,

smacznego jajka, mokrego dyngusa,

mnóstwo wiosennego słońca

oraz UŚMIECHU życzy redakcja!

 

 

 

 

Tego nie może zabraknąć w Święcące!

http://2.bp.blogspot.com/-vox3yLOprQM/UgCtRbQ3bzI/AAAAAAAAeHE/e9I1CVTqhe0/s1600/45.gif

Jajko – symbol nowego życia.

Chleb- we wszystkich kulturach ludzkości był i jest pokarmem podstawowym,niezbędnym do życia. Jest symbolem nad symbolami przedstawia Ciało Chrystusa.

Sól – bez soli nie ma życia. To minerał życiodajny, dawniej posiadający moc odstraszania wszelkiego zła, to samo sedno istnienia i prawdy.

Wędlina- zapewnia zdrowie i dostatek.

Chrzan – zawsze był symbolem wszelkiej siły i fizycznej krzepy.

Ser – jest symbolem zwartej przyjaźni między człowiekiem a siłami przyrody, stanowi gwarancję rozwoju stada i zwierząt domowych.

 

 

Mini-encyklopedia

 

http://www.sp17.republika.pl/obrazki_g/bocian1.gifŚmiało można powiedzieć, że wiosna zawitała do Polski na dobre. Zwiastujące zieloną porę roku ptaki możemy obserwować od kilkunastu dni, choć apogeum wiosennych ptasich wędrówek przypada zwykle na przełom marca i kwietnia.

Wiosna to wymarzony czas dla ornitologów oraz fotografów. Tak wielkiej liczby ptaków, jakie mogą obserwować o tej porze roku, nie zdarza się później. Ale nie tylko ptaki, choć jest ich najwięcej, zwiastują wiosnę. Sprawdźmy, jakie zwierzęta sprowadzają do nas ciepłe dni i zwiastują początek nowego życia, które następuje po zimie.

Bocian biały. Jeden z ptasich zwiastunów wiosny w Polsce.

 

Przysłowie ludowe mówi - „Święta Agnieszka wypuszcza skowronka z mieszka”. Faktycznie, skowronek jest jednym z ptaków, które najwcześniej do nas przylatują.http://o-marii-konopnicka.blog.onet.pl/files/2013/04/bocian.jpg

Skowronek pojawia się w Polsce już w połowie lutego. Mało, kto zauważa jego wczesny powrót. Łatwiej jest zauważyć przyloty dużych ptaków. Często wracają one w grupach. Tak jak żurawie. Przylatują do nas na przełomie lutego i marca. W locie lecą w skupieniach nazywanych kluczami. Od drugiej połowy marca pojawiają się bociany. Te ptaki nie tworzą kluczy, lecz lecą w luźnym szyku. Większość ptaków zjawia się w Polsce w marcu i w kwietniu. W połowie kwietnia przylatują jaskółki,    a jerzyki na przełomie kwietnia i maja. I to będzie znak, że wiosna jest w pełni.

Powroty ptaków z zimowych ostoi na lęgowiska są szybsze niż jesienne odloty na zimowiska. Trwają około 2 miesiące. Ptaki, które powracają w lutym czy na początkach marca, mają duży wybór miejsc na gniazdo, ale cierpią czasem od mrozów i śnieżyc. Natomiast ptaki, które przylatują później mają mniejszy dostęp do dogodnych na gniazdowanie miejsc.

http://www.jestemnaptak.pl/public/article/org/bocian-powstal-z-czlowieka-odc-2.jpgPtaki wracają z zimowisk o stałych porach. Obserwujemy je od wielu lat, dlatego wiemy, jakie gatunki, w jakim czasie możemy wypatrzeć wiosną w terenie podczas przylotów.

Najwcześniej, w lutym, możemy na polach usłyszeć skowronka,   a na niebie wypatrzeć pierwsze klucze żurawi.

W marcu nadlecą niezimujące u nas stada czapli siwej, bociany białe, gęsi gęgawy, czajki, rycyki, pliszki siwe, zięby, strzyżyki, szpaki, drozdy śpiewaki, paszkoty oraz mniej znane kuliki wielkie, ostrygojady, krwawodzioby, samotniki czy słonki.http://bi.gazeta.pl/im/e6/ce/10/z17625062O,Od-lat-bociany-nie-przylecialy-tak-wczesnie--fot-.jpg

Niebawem miłośnicy ptaków, ornitolodzy będą wyczekiwać pierwszych skrzydlatych podróżników. Często przeradza się to w wyścig, kto pierwszy zaobserwuje skowronka, żurawia, temu będzie zazdrościć reszta. Wiosenne przyloty ptaków są wyczekiwane przeze mnie każdego roku. Zawsze dostarczają niezapomnianych emocji, wrażeń i obserwacji.

 

 

RAZ DWA TRZY–ZGADUJ TY!

http://przedszkoletuwima.edupage.org/photos/icons/gif031.gifJuż ciepły wietrzyk
Z łąki powiewa,
Drobniutkie pąki
Rosną na drzewach.
Jaka to pora roku? (wiosna)

Gdy się schowa za chmury,
Świat się staje ponury.
A weselej na świecie,
Kiedy śmieje się z góry. (słońce)

Mleczka nie piją, myszek nie jedzą,http://www.miejskiogrodnik.pl/images/Agnieszka/wiosenne_bazie_/bazie-kotki-.jpg
Te bure kotki co na drzewie siedzą. (kotki wierzbowe)

Czarno-biały fraczek
Buciki czerwone
Umykają żaby
Gdy idzie w ich stronę. (bocian)

Przysiadły na topoli, stare gniazdo poznały,
Dzieciom na powitanie
O wiośnie klekotały. (bociany)

Przyszła wiosna od lasku
Z kluczykami przy pasku.
A te klucze pachnące
Można znaleźć na łące. (pierwiosnki)

Jak się nazywa ta pora roku,
Gdy się zielenić zaczyna wokół?
Skowronek nad polem śpiewa,
Kwiaty forsycji kwitną na drzewach. (wiosna)

Miła niespodzianka-
Już kwitnie… (sasanka)
http://dinoanimals.pl/wp-content/uploads/2013/07/Jask%C3%B3%C5%82ka-abisy%C5%84ska.jpg
Nie ma lepszej lotniczki
Ogon niczym nożyczki
Lepi gniazdo pod strzechą,
Jest dla ludzi pociechą,
W powietrzu toczy kółka,
Kto to taki?… (jaskółka)

Chodzi polem słonko
Po zielonym życie.
Nad polem, nad łąką
Śpiewa ktoś w błękicie. (skowronek)

Z lodu uwalnia się rzeka
I ze snu budzą się drzewa,
Ptaki wracają z daleka,
Będą wić gniazda i śpiewać;
Sady zabielą się kwieciem… (wiosna)

 

Zabawy stymulujące rozwój mowy

 

"Przygoda w lesie”
Pod lasem w małej chatce, mieszkała mama z ośmiorgiem dzieci, nazywały się: http://3.bp.blogspot.com/-V1WzG_CaBL4/VcZbhWhlZ_I/AAAAAAAADZU/lPijBLYlNCo/s1600/usmiech-300x300.png
A< O < E< U< I< Y< Ą< Ę.
Pewnego razu dzieci poszły na grzyby do lasu, ale nie zabrały ze sobą ani
zegarka, ani kompasu – więc zgubiły się i zaczęły rozpaczać: ECH, ECH, ECH,
ECH.
Ale mama nie traciła nadziei na odnalezienie swoich dzieci, wołała je wiec
głośno: A-O, E-U, I-Y, Ą-Ę.
Niebawem Dzieci się odnalazły i w rodzinie zapanowała wielka radość: OCH,
OCH, OCH.
Cieszyły się wszystkie zwierzątka w gospodarstwie:
- kotek, który mruczał – MIAŁ, MIAŁ, MIAŁ, MIAŁ
- piesek, który szczekał – HAU, HAU, HAU, HAU
- koza, która meczała – ME, ME, ME, ME
- krowa, która muczała – MU, MU, MU, MU
- koń, który rżał – IHA-IHA, IHA-IHA
Mama ugotował pyszną kolację, przy której pomogły jej dzieci: CIACH, CIACH,
CIACH, MACH, MACH, MACH – MNIAM, MNIAM, MNIAM.
Po skończonej kolacji i leśnych przygodach, dzieci szeroko ziewnęły i
szybciutko zasnęły: AAAAAAAAAAAAAAAA – CHA PSI, CHA PSI, CHA PSI SIA

http://ptaki.info/imgekoprojekty/image/ptaki/Ardea-cinerea.jpgCzapla
Czapla ma bardzo długie nogi. Powtarzając sylaby razem z czaplą przeskakuj z
nogi na nogę lub podnoś wysoko kolana.

Szła po błocie czapla
do szkoły się uczyć.
I tak wciąż powtarzała
cza-cza, czo-czo, czu-czu, cze-cze
czy-czy, czą-czą, czę-czę
Taka duża czapla
co się uczyć chciała.

 

 

Dżdżownica
Klaszcz w dłonie wymawiając każdą sylabę. Możesz też dotykać prawą ręka do lewej
pięty i odwrotnie. Uważaj – możesz mieć kłopot z utrzymaniem równowagi.

Była też dżdżownica,
co się uczyć chciała.
I tak powtarzała.
dża-dża, dżo-dżo, dżu-dżu, dże-dże
dży-dży, dżą-dżą-dżę-dżę
Taka mała dżdżownica
co się uczyć chciała.

http://www.e-gify.pl/gify/lokomocja/pociagi/pociagi70.gifZabawa w pociąg
Lokomotywa (nauczyciel) i wagony (dzieci) jadą w daleką podróż po sali. Po
drodze napotykają różne przystanki, stacje, dworce. Mają w swoich nazwach
ćwiczone głoski. Nazwy mogą być coraz trudniejsze.

Pociąg rusza:
- cza – cza- czo –czo –cza –cza-czo-czo (najpierw wolono potem oraz szybciej)
Dojeżdża do stacji Radecznica. Nauczyciel pełniący funkcję zawiadowcy stacji
ogłasza:
- Stacja Radczenica !
Dzieci powtarzają (wolno):
- Stacja Radecznica.
Konduktor (jedno z dzieci) powtarza raz jeszcze:
- Stacja Radczenica.
Zawiadowca woła:
- Odjazd!
Dzieci powtarzają. Pociąg rusza w dalszą podróż:
- cza – cza- czo –czo –cza –cza-czo-czo
Zwalnia, staje. Zawiadowca woła:
- Stacja Szczawnica !
Dzieci powtarzają
- Szczawnica itd.
Po drodze dzieci „załadowują” wagony różnymi wymyślonymi towarami, w których
nazwach słychać umówione głoski, lub których nazwy rozpoczynają się jedną z
głosek np. SZ, DŻ

„Koło fortuny”
Wyrazy, które sprawiają trudność dzieciom możemy wykorzystać podczas zabawy  „Koło fortuny”. Gromadzimy przedmioty o trudnych wyrazach (albo same wyrazy zapisane na kartonikach). Układamy je w kole. W środku umieszczamy butelkę i kręcimy nią. Dzieci wymawiają nazwę tego przedmiotu, przed którym zatrzyma się otwór butelki.

 

 

ROZWÓJ DZIECIĘCEGO LICZENIA

 http://www.wehrfritz.pl/elfinderFiles/133930_4c_F_01.gif

Dziecięce liczenie jest jednym z głównych wyznaczników dojrzałości do uczenia się matematyki. Rozwój liczenia rozpoczyna się od doświadczeń osobistych dziecka. Można powiedzieć, że czynność liczenia wywodzi się z rytmu i gestu wskazania. Już najmłodsze dzieci, ciekawe otaczającego ich świata, wyciągają rękę w geście wskazania danego przedmiotu. Dzieci skłaniają osobę dorosłą, by spojrzała w stronę przedmiotu czy miejsca, budzącego dziecięcą ciekawość i do nazwania tego, co tam się znajduje. Częstokrotnie we wskazanym przez dziecko miejscu znajduje się więcej niż jeden obiekt i wtedy zaczyna się używanie przez dziecko nazwy zastępczej przedmiotu - padają słowa: "ta", "to", "jeden", "dwa" etc.    I w ten właśnie sposób rozpoczyna się przygoda z liczeniem.


http://i2.pinger.pl/pgr277/b97afb27000e4bbe4de7b871/liczydlo.gifTrzeba aż sześciu lat intensywnych ćwiczeń, by w umyśle dziecka ukształtować następujące umiejętności:
- liczenie obiektów i odróżnianie prawidłowego liczenia od błędnego,
- dodawanie i odejmowanie, najpierw na konkretach, potem na palcach i wreszcie w pamięci,
- ustalenie, gdzie jest więcej, a gdzie mniej przedmiotów.

Dziecięce liczenie kształtuje się umyśle dziecka w podobny sposób, w jakim opanowuje ono gramatykę ojczystego języka. Istotną rolę odgrywa tu wcześnie rozwijająca się zdolność do wychwytywania pewnych prawidłowości. Dziecko wcześniej rozumie mowę niż wypowiada zadania. Porozumiewanie staje się możliwe, bo w umyśle dziecka ukształtowane są już schematy komunikowania się z zakresie najważniejszych spraw. Pierwszą komunikację stanowi język niewerbalny (gesty, mowa ciała, mimika), a następnie - w miarę rozwoju - wstawia gdzieniegdzie słowo.         W późniejszym etapie schematy wypełniaj się słowami, a słowa układają się komunikaty, które zaczynają występować zgodnie z zasadami gramatyki języka ojczystego. Wszystko to jest możliwe dzięki komunikacji dziecka z dorosłymi. Od urodzenia rodzice mówią do swojego dziecka, zachęcają go do powtarzania słów, nagradzają za każdą formą komunikacji. Jeśli dorośli zachowali by podobną prawidłowość przy nauce liczenia, dzieci osiągały by lepsze rezultaty w sposób szybszy i łatwiejszy.
Dziecięce liczenie rozpoczyna się od wyodrębnienia przez dziecko to, co chce policzyć. Może to uczynić gestem lub wzrokiem. Potem dotyka lub wskazuje przedmioty i określa je liczebnikami - "jeden", "dwa". W miarę ćwiczeń i czasu dziecko zwiększa możliwości poznawcze. Zna więcej liczebników, dba już o to by przeliczyć wszystkie wyodrębniane przedmioty. Trzeba dziecku umożliwiać i stwarzać okazję do częstego liczenia. W ten sposób zapewniamy mu okazję do zwiększania zasobów zapamiętywanych liczebników oraz dbałość o wymienienia ich we właściwej kolejności.

Dziecko potrzebuje wiele doświadczeń w liczeniu, aby określić liczebnikiem, ile przedmiotów jest policzonych. Musi wiedzieć, że ostatni wypowiadany liczebnik ma podwójne znaczenie:
- oznacza ostatni liczony przedmiot, np. dziesiąty kasztan,
- określa liczbę policzonych przedmiotów, np. dziesięć kasztanów.http://4.bp.blogspot.com/-hlTF8rUMHLk/T93d2xdAz_I/AAAAAAAAAAw/Ckzs7L4QdTE/s320/liczby.gif

Dziecko uczy się liczyć przez osobiste doświadczenie. Widzi jak liczy dorosły i słysząc ostatni wypowiadany przez niego liczebnik nie wie, tak naprawdę, ile jest policzonych przedmiotów. Musi sam tego doświadczyć - chce           po prostu sam je przeliczyć. I dopiero po wielokrotnym doświadczaniu rytmu liczenia, wymieniając liczebniki, wie: "Jest tyle". To w miarę ćwiczenia liczebniki napełniają się treścią i dziecko stopniowo zaczyna rozumieć, że słowo "siedem" oznacza siódmy liczy przedmiot i siedem przedmiotów policzonych. Doświadczenia osobiste dziecka stanowią bodziec, z którego każde dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Jeśli uda nam się dobrać je w sposób celowy, to przyczynią się one do rozwoju myślenia i hartowania dziecięcej odporności. Nazywanie przedmiotów oraz wykonywanie czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dostrzec dziecku, co ważne. Na swój sposób uczy się ono czuć sens, tego co robi. Należny przy tym pamiętać, że dziecięce wypowiedzi są ważne wskazówką                  dla dorosłego. Na ich podstawie możemy stwierdzić czy dziecko podąża w prawidłowym kierunku, czy rozumie sens swoich działań, czy uczy się tego, co trzeba. Trzeba dziecko nieustanie zachęcać - poprzez zabawę - do tej czynności. Dzieci przedszkolne muszą bardzo często liczyć by ukształtować schemat poprawnego liczenia. Przy czym należy pamiętać, by organizować dziecku sytuacje pomagające rozumieć, że wynik liczenia  nie    zależny          od kierunku liczenia oraz od tego, czy przedmioty przestawiono czy też nie. Liczenie nie jest procesem czytania. Przedmioty, np. kasztany, policzone od lewa do prawa mają taką samą wartość, jak liczone w drugą stronę. Dorosły musi pamiętać, by nie narzucać tu swojej woli. Oprócz gier i zabaw, trzeba też po prostu rozmawiać z dzieckiem,       co sprzyja na jego rozwój myślenia, tym samym przekłada się na proces późniejszego kształcenia.

Kiedy dziecko liczy już sprawnie można stosować trudniejsze zadania, np.: liczenie od zadanej liczby ( licz                 od pięciu), liczenie do tyłu, zacznij od dziesięciu. Pamiętajmy, że umiejętność liczenia przedmiotów realizowane jest równocześnie z kształtowaniem się umiejętności dodawania i odejmowania. Najważniejsze znaczenie ma tu proces odrywania się od konkretów i można w im wyróżnić etapy:http://bialapodlaska.leaderschool.pl/wp-content/uploads/sites/9/2015/09/matematyka.png

1. Dziecko wcześnie interesuje się zmianami typu: dodać i ująć, obserwując czynność dokładania (odsuwania) dostrzega zmiany. Potrafi powiedzieć, że tu jest mniej, a teraz dodano coś i jest więcej. Tym samy jest skłonne policzyć, ile jest po każdej takiej zmianie owych przedmiotów.
2. Kolejny etap to samodzielna manipulacja - dziecko odsuwa, zabiera, dodaje przedmioty, przelicza je, patrzy ile mu zostało, ustala samodzielnie wynik, kierując się zasadą: "muszę je policzyć wszystkie".
3. Dziecku będzie łatwiej, jeżeli dorosły pokaże, jak liczy się na palcach - jest to wyższy poziom umiejętności. Liczenie na palcach ukazuje możliwość zastępowania przedmiotów palcami (prostowanie i zginanie palców, czyli dodawanie i odejmowanie). Liczenia na palcach jest o tyle ważne, że pozwala dziecku łatwiej pokonać drogę od konkretów do liczenia w pamięci, a tym samym abstrakcji.
4. Kolejnym etapem, jest doliczanie i odliczanie (dziecko nie musi liczyć wszystkich przedmiotów, ponieważ potrafi ujmować globalnie małe liczebności), np.: położono na stole 9 kasztanów i odsunięto 4, na pytanie "Ile pozostało" dziecko, patrzy na odsunięte kasztany i nie liczy ich (ujęło je globalnie i wie, że jest ich cztery), wystarczy mu, że policzy pozostałe, aby znać wynik odejmowania.
5. Ostatnim etapem jest lizenie w pamięci.

Dziecko, przechodząc wyżej opisane etapy, musi wykonać setki obliczeń. I im trening jest intensywniejszy i mądrze przeprowadzony, tym dziecko szybciej nauczy się sprawnie liczyć w pamięci.

http://www.sp10siedlce.edu.pl/matematyka1.gifNależy pamiętać, że dziecku bez powyższych umiejętności - prawidłowo wykształconych - będzie trudno osiągnąć sukcesy w szkole. Dziecko w późniejszym etapie może stracić motywację do dalszej nauki matematyki, a przy długotrwałych niepowodzeniach może przekształcić się w ucznia, który w ogóle nie lubi szkoły i wszystkiego,        co jest z nią związane. Z kolei stała uczucie niepokoju i lęku związane z niepowodzeniami szkolnymi, może przeistoczyć się w dziecięce zaburzenia nerwicowe. Dlatego tak ważne jest by wspierać dzieci i w rozumny sposób wprowadzić je w świat dziecięcego liczenia.

 

 

 

Literatura:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1999). Dziecięca matematyka. Diagnozowanie dziecięcej kompetencji. Filmy  dla nauczycieli, pedagogów i psychologów, WSiP
2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu

w przedszkolu i szkole, WSiP
3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki., WSiP

 

POCZYTAJ MI MAMO, POCZYTAJ MI TATO

 

„Ręcznikowa bajeczka” M. Kownacka

https://spsokolowiec.edupage.org/files/ksiazka.gif
Przyszły dzieci do ręcznika i stanęły wkoło:
Powiedz nam nasz ręczniku bajeczkę wesołą.
A ręcznik zajęczał, zasapał, za wieszak się podrapał
i mruknął:
O wesołej - szkoda mrugać – smutną powiem!
Więc mów smutną, kiedyś nudny.
Smutną powiem – jestem brudny!
A dlaczego nasz ręczniku?
Ooo, przyczyn jest bez liku! Wszystkich pewnie nie wyliczę: niedomyte ręce
wytarł Jaś w ręczniczek; zachciało się Natalce umyć tylko palce – wytarła w
ręcznik ręce – widzicie? – czarne obrączki. Ta malutka Weronika myła się na
chybcika, mydła nie zmyła, brud zostawiła – zobaczcie sami to czarne plamy.
Mam ja białe, śliczne płótno, ale bajkę mówię smutną.
Więc się dzieci zakłopotały – radziły coś przez dzień cały. Rękawy zawinęły po
łokcie, wzięły do pomocy mydło, szczotkę do paznokci. Rączka rączkę zręcznie
myła, biała piana się pieniła, brudu nic nie zostawiła. Wytrzeć rączki, ani
śladu. Gdzie wytarte? – Proszę zgadnij?
- Cha, cha, cha nie ma znaku! – śmieje się wesoło, cieniutko, że bielutkie
ma płócienko. Wesołą bajkę plecie:
- Dobrze rączki myją dzieci!

 

 

 

 

 

W zdrowym ciele, zdrowy duch !

Zmyciem rąk za pan brat

 

http://magazyndrogeria.pl/wp-content/uploads/2011/10/swiatowy_dzien_mycia_rak-300x175.jpgO     chorobach     brudnych    rąk    słyszeliśmy    wszyscy,        jednak     wielu    rodziców  uważa, że problem nie dotyczy ich ani ich dzieci. Niestety, czasami popełniamy błędy związane z utrzymywaniem higieny osobistej, Ważne jest także mycie, co pewien czas zabawek oraz pranie pluszaków. Każde dziecko powinno obowiązkowo myć ręce po zabawie ze zwierzętami, spacerze, pobycie w łazience i przed jedzeniem. Ponadto myjemy dłonie ubrudzone ziemią podczas prac ogrodniczych, wynoszenia śmieci lub po wizycie u kogoś chorego, np. babci leżącej w szpitalu. Po kichnięciu, wydmuchaniu nosa czy kaszlnięciu również warto zdezynfekować dłonie. Najlepszym wzorem dla brzdąców są dbający o higienę rodzice. Kiedy prawidłowo myjemy ręce, nie przyczyniamy się do rozpowszechniania groźnych bakterii, np. tych, które z różnych powodów stały się lekooporne.

 

Jak prawidłowo umyć ręce?


- Podwijamy rękawy.http://p4.kciuk.pl/p4.kciuk.pl/a423e2f834a7da1457e22661db5c5679.jpg
- Używamy mydła i gorącej wody.
- Myjemy dokładnie wszystkie powierzchnie, nie tylko wewnętrzną stronę dłoni. Nie zapominamy o nadgarstkach      i tym, co może się znaleźć pod paznokciami. Dlatego z pewnością przyda nam się specjalna malutka szczoteczka, której dość często producenci nadają postać miniaturowych kolorowych zwierząt. Jak widać, szorowanie paznokci da się umilić.
- Ręce myjemy przez ok. 20 sekund. Prawidłowe mycie rąk zwykłym mydłem i wodą jest tak samo skuteczne, jak czyszczenie ich specjalnymi preparatami czy mydłami antybakteryjnymi.
 -Dłonie osuszamy czystym ręcznikiem bawełnianym lub jednorazowym z papieru.
-Następnie sięgamy po krem nawilżający.


Kilka sposobów na wychowanie małego czyściocha:


 Śpiewanie albo słuchanie nagrań piosenek, które mówią lub przypominają o myciu rąk, np. „Mydło wszystko umyje".
Do mycia rąk zachęcać mogą rozmaite zabawy, np.: kto wydmucha z mydła większe bańki. Warto poszukać mydełka, które będzie się dziecku zwyczajnie podobać, wtedy z przyjemnością po nie sięgnie. Delfinek albo serduszko są bardziej atrakcyjne od zwyczajnego mydła w kostce. Niebagatelną rolę odgrywają też zapach i wygląd pojemnika na mydło w płynie. Woń truskawek czy buteleczka z wizerunkami
bajkowych postaci to urzeczywistnienie dziecięcych marzeń.


 http://kobieco.pl/wp-content/uploads/2015/10/mycie-rak.jpgDobrym pomysłem jest wyrysowanie obrazków z kolejno wykonywanymi czynnościami (wizyta w toalecie, spuszczenie wody, mycie rąk mydłem, wytarcie dłoni itp.). Przy okazji zyskujemy czas spędzany razem z dzieckiem. Rysunki można powiesić na ścianie łazienki, tablicy korkowej itd.


 Dla dziecka brud, a tym bardziej bakterie są czymś abstrakcyjnym. Aby uświadomić mu, że rzeczywiście istnieją, przeprowadźmy prosty eksperyment. Weźmy biały ręcznik papierowy albo serwetkę, zamoczmy i przetrzyjmy nimi podłogę, poręcz schodów, próg, drzwi i co tylko nam przyjdzie jeszcze do głowy i pokażmy maluchowi, jak bardzo zmienił się ich kolor. Zamiast bieli pojawił się brzydki szary, a nawet czarny. Wytłumaczmy, że to samo dzieje          się  z dłońmi podczas dotykania przedmiotów codziennego użytku.


 Bardzo ciekawy jest "pokaz" z kremem czy wazeliną. Po nasmarowaniu dłoni grubszą warstwą kosmetyku posypujemy je utłuczonym pieprzem czy innymi nierozpuszczalnymi drobinkami, które przykleją się do tłustej powierzchni. Prosimy dziecko, by spróbowało zmyć miksturę zimną wodą (bez mydła, bo tak właśnie często postępują nasze brzdące). Niestety, jak łatwo się domyślić, próba kończy się niepowodzeniem. W drugim podejściu zachęcamy, aby dziecko skorzystało z mydła, nadal jednak odkręcamy zimną wodę. W tym przypadku sytuacja także właściwie się nie zmienia. Trzecia próba zezwala na odkręcenie kurka ciepłej wody i na użycie mydła. I, niespodzianka (dla malucha oczywiście), wazelina i pieprz wreszcie znikają. Teraz przychodzi czas   na wytłumaczenie, że jeśli nie myje się rąk mydłem i gorącą wodą, bakterie nie znikają, podobnie jak krem i drobinki przyprawy.


 Z przeznaczeniem przedmiotów, które można znaleźć w łazience, łatwo się zapoznać w zabawie z magicznym workiem. Rodzice wrzucają do niego grzebień, szczotkę, mydełko, pastę do zębów itd., a potem każdy losuje jeden przedmiot i opisuje, do czego służy. Mycie rąk staje się łatwiejsze, gdy kojarzy się z czymś przyjemnym: chwilami spędzonymi z mamą czy tatą albo pomocą starszego rodzeństwa.

 

Storna dla malucha

 

Pokoloruj biedronkę i wielkanocną pisankę.

 http://www.kolorowanki-dla-dzieci.pl/owady010.jpg

http://czasdzieci.pl/pliki_dz/kolorowanki/kolorowanka_61_659.gif

Na wesoło

http://www.lo19.gda.pl/wp-content/uploads/2014/05/usmiech.jpg
- Stasiu, co tato powiedział tuż
przed tym, jak złamał sobie nogę?
- Powiedział: „Ja wam pokażę
dowcipnisie jak się jeździ na
deskorolce!”


- Jak przebiegł mecz piłki nożnej?
- Znakomicie, nasza drużyna strzeliła wspaniałą bramkę!
- A przeciwnicy?
- Zdobyli 4 nędzne gole!


- Turysta z miasta pyta rolnika, u którego się
zatrzymał:
- A ile pan ma królików?
- Cztery...cztery...czterysta- odpowiada rolnik.
- Aż czterysta królików?- nie dowierza turysta.
- Czterysta... czterysta... cztery stare i dwa młode.

- Pewien młodzieniec postanowił udać się do jasnowidza.
Przychodzi, puka do drzwi i słyszy:
- Kto tam?
Młodzieniec odwraca się na pięcie i odchodzi mrucząc:
- Też mi jasnowidz

 

 

Bezpieczne Wakacje

 

Życząc wszystkim dzieciom i ich rodzicom szczęśliwych spokojnych wakacji, chciałabym podać kilka rad, które sprawią, że cali, zdrowi i wypoczęci spotkamy się w naszym przedszkolu we wrześniu.

 

Jestem zdradliwa rzeka.http://www.sp1.czersk.pl/sp1/zdjecia/2012/2012-06-18/2m-46.jpg
Orzeźwienie w mej wodzie na ciebie czeka.
Lecz podstępne są moje fale,
którymi monotonnie o brzeg walę.
Niebezpieczne dno moje,
które czyha na zdrowie twoje.

 

Nie wchodź lepiej do mej wody.
Gdzie indziej szukaj ochłody.

Płynie w rzeczce woda, zimna, bystra, czysta –                 

tylko przy dorosłych z kąpieli korzystaj.

W jeziorze miły kolego,
kąp się pod okiem dorosłego.
Najlepiej w miejscu dozwolonymi przez ratownika strzeżonym.
Jeśli nie chcesz stracić zdrowia i urody
Zrób krótką rozgrzewkę, a potem skacz do wody.


A  na plaży, tłum ludzi w słońcu się smaży.
Wiedz o tym, że udar słoneczny jest niebezpieczny.
Zatem pamiętaj mały zuchu,
olejkiem się nasmaruj i opalaj się w ruchu.

Gdy do lasu wkraczasz przyjacielu,
musisz pamiętać o rzeczach wielu


Nie zostawiaj po sobie śmieci!
Chyba już wiedzą o tym dzieci.

Nie wolno ogniska palić, bo las się może zapalić.

Nie niszcz drzew, nie łam krzaków.
Nie płosz saren, nie męcz ślimaków.

Pszczołę, czy wiewiórkę dotykaj oczami,
A one mile wspominać będą spotkanie z wami.

 


Do Zobaczenia po WAKACJACH!

 http://mariannabombon.blox.pl/resource/marianna3_copy.jpg

Copyright © 2013. Przedszkole Nr 17 w Tarnobrzegu Rights Reserved.