^Na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

Przedszkole 17

UM Tarnobrzeg

Strona urzędu miasta Tarnobrzeg

BIP

Logowanie

Programy dodatkowe

 

PLAN DALTOŃSKI 

Motto edukacji daltońskiej:
„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami
to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy,
a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno”.

Helen Parkhurst

 

W roku szkolnym 2021/2022  w grupie dzieci 5-letnich

                                realizowane będą elementy edukacji daltońskiej.                                                

CZYM JEST EDUKACJA DALTOŃSKA?

Koncepcja edukacyjna Plan Daltoński została stworzona przez Helen Parkhurst. Intelektualne ruchy  w społeczeństwie zainspirowały pod koniec XIX w. wielu twórców teorii edukacji, jak Maria Montessori czy John Dewey do poszukiwania nowych rozwiązań. Zaczęli oni w tym czasie głosić odważne idee związane z nowoczesnym podejściem do systemu edukacji. Helen Parkhurst przez kilka lat współpracowała z Marią Montessori, ale Plan Daltoński stworzyła dopiero po rozpoczęciu samodzielnej działalności. W efekcie w roku 1922 została wydana „Edukacja według Planu Daltońskiego”.

Współcześnie koncepcja planu daltońskiego jest szeroko rozpowszechniona w nauczaniu elementarnym (od 4 do 12 roku życia). Innowacyjne podejście edukacji daltońskiej podkreśla znaczenie odpowiedzialności za podejmowane zadania, samodzielnego uczenia się dzieci, zachęca do uczenia się we współpracy.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Odpowiedzialność za proces uczenia się to powierzanie dzieciom odpowiedzialności za wyniki tego procesu oraz za sposób w jaki ten końcowy wynik powstaje. Dzięki temu, akcent procesu dydaktycznego przesuwa się z wykonywania poleceń, niejednokrotnie bardzo czasochłonnych,  w kierunku prawdziwego opanowania materiału. W procesie tym ważnym elementem jest kontrola.

SAMODZIELNOŚĆ

Samodzielność w planie daltońskim oznacza, ze dzieci same muszą znajdować rozwiązania, rozwiązywać problemy i same wykonywać zadania. Samodzielna praca bardzo dobrze działa na motywację. Dzieci z chęcią podejmują działania wymagające ich aktywności Samodzielność stanowi także ważny czynnik dydaktyczno-organizacyjny. Gdy dzieci pracują samodzielnie, mogą to robić na swoim własnym poziomie. Ponadto nauczyciel ma więcej czasu by pomóc tym dzieciom, które tej pomocy potrzebują.  
Chęć brania odpowiedzialności i podejmowania inicjatyw jest naturalną potrzebą dziecka i można ją zaobserwować w różnych grupach wiekowych, chociaż jest ściśle związana wiekiem oraz poziomem rozwoju intelektualnego dziecka.

WSPÓŁPRACA

Współpraca w koncepcji edukacji daltońskiej rozpatruje się w dwojaki sposób: jako „współpracę wychowawczą”- niosącą ze sobą wartości w zakresie edukacji społecznej, której najważniejszym pojęciem jest szacunek oraz „współpracę dydaktyczną”. W ramach współpracy dydaktycznej nauczyciel organizuje dwie formy współpracy: grupy współpracujące i grupy wzajemnej pomocy. W przypadku grup wzajemnej pomocy dzieci otrzymują zadanie do samodzielnego wykonania, przy czym każde dziecko w razie potrzeby może poprosić kolegę o wyjaśnienie, jeśli czegoś nie rozumie. Każde dziecko stara się nie przeszkadzać innemu i pomaga mu gdy to jest konieczne. Tak rozumiana współpraca stanowi przeciwieństwo konkurencji i rywalizacji.

Natomiast w grupach współpracujących, na poziomie edukacji przedszkolnej, dzieci otrzymują zadanie do wykonania w parach. Zasadą jest, że każdego ranka dzieci wybierają jakąś aktywność, wykonywaną razem ze swoim „kolegą z pary”. Na tablicy zadań określa się, co tego ranka będą robić razem. Wspólnie dokonują wyboru, co oznacza, ze musi między nimi dojść do komunikacji, która stanowi podstawę współpracy. Cel uczenia się przez współpracę jest taki, by dzieci nabierały umiejętności współpracy z każdym, a nie tylko z najbliższymi kolegami.

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,W świecie Montessori''

W roku szkolnym 2021/2022  w grupie dzieci 4-letnich

realizowany będzie Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,W świecie Montessori''.

CEL:

- promocja pracy wg koncepcji Marii Montessori;

- wprowadzenie elementów pedagogiki Marii Montessori w placówkach niemontessoriańskich.

Głównym celem projektu Montessori jest pomoc dziecku w osiągnięciu przez nie pełnego potencjału we wszystkich sferach życia. Zajęcia sprzyjają rozwijaniu zdolności społecznych, emocjonalnemu wzrastaniu oraz podnoszeniu koordynacji fizycznej, jak również poznawczemu przygotowaniu do przyszłego intelektualnego wysiłku. Projekt ten pozwala dziecku doświadczyć radości uczenia się, czerpać przyjemność z procesu nabywania wiedzy i zapewnia rozwój poczucia jego własnej wartości. Dostarcza doświadczeń, z których dzieci tworzą swą wiedzę.

,,Kubusiowi Przyjaciele Natury’’

Program ma na celu edukowanie dzieci w zakresie przyrody i ekologii. Dzięki akcji dzieci i nauczyciele w przedszkolach otrzymują ciekawe materiały edukacyjne o tematyce przyrody i ekologii. Dzięki temu Państwa dziecko uczy się szacunku do otaczającego świata. Jest to akcja firmy Tymbark i marki  KUBUŚ.

,,Czyste powietrze wokół nas’’

"Czyste powietrze wokół nas”  to program przedszkolnej edukacji antytytoniowej.

Założenia programu:

  1. Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego.
  2. Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem rodziców i opiekunów.
  3. Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych.
  4. Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi.
  5. Program może być rozszerzony na środowisko lokalne.

Projekt ,,Dzieciństwo bez próchnicy’’

Jest to największy ogólnopolski program profilaktyki i edukacji stomatologicznej dla dzieci przedszkolnych, ich rodziców oraz nauczycieli i wychowawców.
W ramach projektu dzieci uczęszczające do naszego przedszkola brały udział w ciekawych zajęciach edukacyjnych z zakresu profilaktyki stomatologicznej, zaś rodzice otrzymali przystępne i nowoczesne materiały informacyjne, z których dowiedzieli się jak powinni dbać o zdrowie zębów i kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe swoich dzieci.
W ramach projektu nasze przedszkole otrzymało również pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne z zakresu profilaktyki stomatologicznej.
Realizacja projektu jest współfinansowania przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej, współfinansowanie krajowe dla projektu zapewnia Minister Zdrowia. 

Projekt ,,Mały Miś w świecie wielkiej literatury’’

Nasze Przedszkole uczestniczy  również w ogólnopolskim projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” ogłoszonym przez Panią Anetę Konefał z Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej. Patronat nad projektem objęło wyd. MAC EDUKACJA, Bliżej Przedszkola oraz Rzecznik Praw Dziecka. Celem udziału w projekcie jest rozwijanie czytelnictwa i współpracy między przedszkolami. Do projektu zaprosił nas Miś Bruno .

,,Przyjaciele Zippiego’’

To międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-7 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu. Nie koncentruje się na dzieciach z konkretnymi problemami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci. Program „Przyjaciele Zippiego” ma na celu promocję zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia małych dzieci, poprzez rozwój ich umiejętności społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych. Uczy dzieci, jak dobrze funkcjonować w grupie, nawiązywać przyjaźnie, radzić sobie z problemami i trudnościami.

Program uczy dzieci:

  • Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać,
  • Jak mówić to, co chce się powiedzieć,
  • Jak słuchać uważnie,
  • Jak prosić o pomoc,
  • Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie,
  • Jak radzić sobie z samotnością, odrzuceniem lub prześladowaniem,
  • Jak mówić przepraszam,
  • Jak rozwiązywać konflikty,
  • Jak radzić sobie ze zmianą i stratą, miedzy innymi ze śmiercią,
  • Jak adaptować się do nowych sytuacji,
  • Jak pomagać innym.

,,Zdrowo jem, więcej wiem''

Weź udział w akcji „Zdrowo jem, więcej wiem” | Polska Times

Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych.

Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.

Patronat honorowy nad Projektem objęła Małżonka Prezydenta RP Agata Kornhauser-Duda.

Sponsorem Projektu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska.

 

 

Copyright © 2013. Przedszkole Nr 17 w Tarnobrzegu Rights Reserved.